منتديــــــــــــــــــات سمـــــــــــــــــــــــو الشــــــــــــــــــــــــعر


 
الرئيسيةنعماليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 نصائح للشباب و البنات بخصوص الزواج و اعتبروها رساله خبره من ناس كبار . .............

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
منال

avatar

عدد الرسائل : 235
تاريخ التسجيل : 25/06/2008

مُساهمةموضوع: نصائح للشباب و البنات بخصوص الزواج و اعتبروها رساله خبره من ناس كبار . .............   الخميس يونيو 26, 2008 2:59 pm

بدايه هذا ليس كلامي و لكن كلام أشخاص أكبر و أعقل مني و قد جلست معهم و أعطوني بعض الخبرات في الاختيار

الموضوع ده مش اسلامي أد ما هو خبره حياه من أشخاص كبار و أشخاص عاقلين و ناجحين حتي الان في زيجاتهم

نصائح للشباب :-
1- عندما تنتقي الزوجه يجب أن تخصص وقت من حياتك لمتابعتها في الحياه قبل حتي التقدم لها و معرفه أخلاقها حتي يكون الاختيار ليس فيه أي تمثيل من الطرف الاخر

2- عندما تجلس في الخطوبه تأكد أن عروستك ليس صوتها عالي دائما ما تنفعل و توجه كلامها لك في أثناء الخطبه بصوت عالي و قوي و عندما تريد شيئا يكون عن طريق الانفعال و لا تقبل بعروس تتفاعل معك في الخطوبه كأنك صديقها بل اختارها خجوله من ذلك النوع الذي يخجل أثناء الحديث و لا يتكلم كثيرا

3- الماديه : أخطر صفه في أنثي و هي تقريبا خدعه كثير من الشباب لا و مليون لا تختار أنثي تطلب الكثير مهما كنت تحبها
يعني لو جبتلها هديه و الهديه تحس أنها تافهه لو هي فرحت بالحاجه ده أوي يبقي هي مش ماديه أوي لو زعلت و حست أن كده بتحقر من قدرها يبقي هي ماديه و كمان في طلبات الزواج لو هي غالت في طلبات الزواج و صممت يبقي هي ماديه لو هي غالت بس مصممتش و اكتفت بالغضب يبقي اعرف أنها حتعيش حياتها معاك شاعره بالغضب لكن لو هي رضيت و فرحت بس أنها حتكون معاك بغض النظر عن أي حاجه تبقي هي فعلا بتحبك

4- انظر علي العائله و انظر علي طريقه معامله أم العروس لوالدها و دائما اختار الفتاه ذات العائله الطيبه و لا تنظر بالضروره الفتاه ذات العائله المتفوقه اجتماعيا و لكن العاشئله الطيبه

5- لا تتزوج فتاه لا تحبك و لا تلتفت اليك و واخداك بالمصري تحصيل حاصل لأن الفتاه يكون صعب عليها أن تغير مشاعرها

6- اختار الفتاه البيتوتيه و ليس معني ذلك أنها تجلس في البيت طوال الليل و النهار و لكن الفتاه التي تحب و تستمتع بالجلوس في البيت و متكونش لفت و دارت كتير و ده بيبان في طريقه الكلام

7- اختار فتاه لها نفس الأشياء التي تعتبرها جوهريه في حياتك أي أنك اذا كنت رياضيا تزوج فتاه رياضيه و قويه حتي تستطيع مجاراتك و و اذا منت متدينا و تهتم بهذه النقطه تزوج فتاه متدينه و اذا كنت مرحا اختار فتاه مرحه و هذا أيضا يظهر في طريقه الكلام

8 - اختارها راضيه بحياتها الشابقه يعني حجست أن خدت كل حاجه في الدنيا و اتدلعت أوي في الدنيا علي رأي المثل ( اختارها شبعانه و لا تختارها جعانه )

متبصش علي حاجات زي بتعرف تطبخ و لا لأ و لا تبص علي أد ايه محجبه لكن بص علي الحاجات ده أما الحاجات التانيه بتيجي مع الوقت

نصائح للفتيات :-

1- هناك أشياء يقوم بها الفتيات و هي أنها لا تلتفت بالضروره للسؤال عن العريس و هذه أخطر نقطه قد تقع فيها أي فتاه أهم نقطه هي أن يتم السؤال عن العريس و علاقاته مع الناس و مدي حبه في مجتمعه

2- انظري الي علاقه الشاب مع أمه فاذا كان يكرمها فهو شاب جيد

3- انظري الي مدي تدين الشاب فالشاب تدينه غير الفتاه و قدرته علي التأثير في البيت بجعله أكثر تدينا أقوي من المرأه

4- متختاريش شاب فيه صفه أنتي بتكرهيها علي أساس أنك ممكن تغيريها بعد الزواج فلا أحد يتغير و لو عارفه أنك مش حتقدري تعيشي مع الصفه ده ابعدي عنه أفضل ....

5- لا تتحدثي مع الشاب في أي علاقات سابقه أو حب سابق أو حتي أي خطوبه سابقه فاشله و اذا أصر انفي أن كان ليكي أي علاقه قبل كده مهما كانت هناك علاقه

أنا مش عارف كتير للفتاه بس أكيد أنتم تقدروا تكملوا خبرات الحياه هي ده الصراحه الي سمعت عنها








اختكم منال cheers
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سوسنة السلط

avatar

انثى عدد الرسائل : 650
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 24/06/2008

مُساهمةموضوع: رد: نصائح للشباب و البنات بخصوص الزواج و اعتبروها رساله خبره من ناس كبار . .............   الخميس يونيو 26, 2008 10:41 pm

هههههههههههههههههههههههه هاي نصائح مهمه للي بدهم يتزوجوا اسمعوا منيح مشكوووووووورة تقبلي مروري

_________________
اردنيه وافتخر والي مش عاجبه ينتحر ----- وبكتب على قبرة حاول يقهر اردنيه وماقدر

لو كان حب السلط جريمه ----- فليشهد التاريخ اني اكبر مجرمة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
نصائح للشباب و البنات بخصوص الزواج و اعتبروها رساله خبره من ناس كبار . .............
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديــــــــــــــــــات سمـــــــــــــــــــــــو الشــــــــــــــــــــــــعر :: الفئه الاولى :: قسم المواضيع العامة-
انتقل الى: